Acute Vaardigheden voor Verloskundigen


De leerdoelen zijn afhankelijk van welke modules er gekozen worden

De deelnemer..

  • is in staat een natte pasgeborene in slechte conditie op te vangen en indien nodig samen met de kraamverzorgende/verpleegkundige te reanimeren.
  • is in staat bij een schouderdystocie te herkennen welke vorm van SD het is en welke handgrepen het meest waarschijnlijk de schouder vrij kunnen krijgen
  • is in staat een infuus in te brengen
  • is in staat de blaas te vullen
  • is in staat een volwassenen en een kind te reanimeren
  • is in staat in geval van een fluxus te handelen     
  • is in staat over te dragen volgens ISBARR methodiek.

 

Onderwerpen

  • Reanimatie pasgeborene
  • Volwassen reanimatie
  • Infuus prikken
  • Kinder EHBO
  • Schouderdystocie / stuit / fluxus
  • Scenario’s incl. SBARR

 

Cursusduur - 1 dag
Cursusgrootte - Minimaal 8, maximaal 12 verloskundigen
Cursuslocatie - Op de eigen praktijk of op aanvraag regelen wij een ruimte (kosten zijn voor de klant). Voor deze training heb je 2 ruimtes nodig waar 7 mensen vaardigheden in kunnen oefenen. (+/- 4x4 M2 met tenminste 1 tafel en 7 stoelen)
Cursuspunten -  8 punten in de categorie B
Kosten €2400,- per training  voor 8 deelnemers, per extra deelnemer 75,00 excl km vergoeding, locatiekosten en lunch

Wat nemen wij mee
Al het benodigde trainingsmateriaal

Welke voorbereiding moet je doen
2 weken voorafgaand aan de training ontvang je een e-learning ter voorbereiding.


Docenten

  • Karien de Munk, verloskundige sinds 1998 en sinds 2007 officieel NLS instructeur. Als trainer is het haar missie iedereen in een veilige leeromgeving zich weer bekwaam te laten voelen in de acute situaties.
  • Hugo van Wely, ic verpleegkundige en instructeur BLS, PBLS, ALS, EHBO.

 

Welke methodes worden gebruikt tijdens de training
Vooral handson, de theorie heb je gelezen in de e-learning, tijdens de training gaat iedereen onder begeleiding alle losse vaardigheden oefenen en daarna komt alles (indien gekozen voor die module) samen in korte scenario’s.

Los van de praktische vaardigheden is het ook een belangrijk onderdeel van de training hoe je daar staat als zorgverlener; welke ervaringen heb je in het verleden gehad en neem je mogelijk mee, hoe spannend vind je dit en hoe begeleid je de ouders, wat zijn je verwachtingen tav de kraamzorg en hoe werk je met haar samen?

Wat kan je nog doen om ook deze aspecten van je zorgverlening zo optimaal mogelijk te maken? 

Modules
Voor deze dag mag je kiezen uit 4 modules, te weten 2 uit A-C en 2 uit 1-3 

1. Vaardigheden: infuus prikken  + blaasvullen

A: Vaardigheden: NLS

  • Kort theorie en richtlijnen 2015/knov
  • Materiaal doornemen
  • Oefenen handgrepen en alternatieve manoeuvres openen ademweg.
  • Zelf oefenen met korte scenario’s

 

2. Vaardigheden: BLS/PBLS

B:Theorie en vaardigheden: schouderdystocie )

  • Theorie verschillende dystocieen/anatomie/fysiologie
  • Handgrepen per variatie
  • Oefenen met verschillende handgrepen

 

3: Theorie en oefenen: shock/hpp + klinisch rederneren + casuïstiek (shock: hpp, embolie, sepsis)

  • Verschillende vormen van shock, …

C: Oefenen: scenario’s (onderwerpen: hpp, NLS, SD, SBARR, MHV, CT pathologie)